Alien RPG
Orion 2005.01.20. 22:32
Az Alien filmekből készült szerepjáték.
Azt, hogy a H. R. Giger által megálmodott Idegenek telitalálatnak számítanak, mi sem bizonyítja jobban, mint az eddig megjelent négy plusz egy film, számos könyv és képregény, és nem utolsósorban a rengeteg “koppintás”, melyekben titokzatos, emberek testében szaporodó, legyőzhetetlen lények riogatják a borzongásra éhes közönséget. Természetes volt, hogy előbb-utóbb játékasztalok mellett ülő, dobókockákkal felfegyverzett, mindenre elszánt hősök indulnak legyőzésükre. 1991-ben jelent meg a Leading Edge Games kiadásában az ALIENS (A Bolygó neve: Halál) című film szerepjáték változata, melyet Barry Nakazono és David McKenzie tervezett és írt meg. A játék elkezdéséhez a szabálykönyvön kívül 3K6, és legalább 1K10 szükséges. A 22. században a Föld nemzetei elveszítették hatalmukat, helyettük gigantikus vállalatok irányítják az Emberiséget, mely már kirajzott a csillagok közé, új, lakható világokat keresve. Az űrtechnika óriásit fejlődött egy újfajta, két részből álló hajtómű feltalálásával, ami lehetővé tette a hiperűr- ugrásokat. Kolóniák alakultak távoli bolygókon és más égitesteken, hogy megkezdjék a földiesítést. Nem egy bolygón már szabadon belélegezhető atmoszférát és elviselhető klímát alakítottak ki. Az Emberiség fő békefenntartó erejeként a Gyarmatügyi Flotta (Colonial Marines) feladata a kolóniák védelme egymástól... és az űr veszedelmeitől. Ahogy azt a filmből megtudhattuk, az Acheron-nak nevezett, LV-426 Jelű bolygón valami különösre bukkantak. A Weyland-Yutani Társaság egy korábbi jelentést figyelembe véve különleges kiképzés nélküli civileket bízott meg a bolygón lezuhant idegen űrhajó roncsainak megvizsgálásával. Röviddel utána minden összeköttetés megszakadt a kolonistákkal. A Társaság még ekkor sem szólt senkinek, hogy tudják, mi az oka a csendnek, hanem segítséget kért a Gyarmatügyi Flottától. Az űrhajón egy - mint később kiderült - nem túl jól felszerelt rohamosztagon kívül ott volt Ellen Ripley is, a Nostromo űrhajó egyetlen túlélője, aki már találkozott az Idegenekkel. A mentőakció sikertelenül végződött, csak négy túlélőnek sikerült elmenekülni. A szerepjáték itt indul, azt feltételezve, hogy a túlélők megérkezve ICC (Interstellar Commerce Commission, Bolygóközi KereskedelmÍ Bizottság) karantén alá kerültek, és a mentőexpedíció sorsáról még semmi sem szivárgott ki. (A film harmadik részében történtek szerint ez nem így van, de a lényegen ez mit sem változtat: az Emberiség még nem tudja, hogy egy nem is olyan távoli világon felébredtek az Idegenek.) A játékosok (akik rohamosztagosokként vesznek részt a kalandokban, ami neke spec nem tetszik, hiszen nem lehet kasztot vállasztani) feladata, hogy kiderítsék, mi is történt az LV-426-on. Mivel ezt a küldetést már a Gyarmatügyi Flotta szervezi, a lehetőségekhez képest pontos információt kapnak a várható veszélyekről. A parancsban megemlítik, hogy mivel a Weyland-Yutaninak rejtegetnivalója van az Acheronon, nemcsak a Társaság saját hadseregévet, de más Társaságok kutatócsoportjaival, sőt – a feltételezés szerint - veszélyes idegen lényekkel is számolni kell. Az ALIENS szerepjáték – ellentétben a MAGUS-al - szakértelmeken (skilleken) alapszik, így a Tulajdonságoknak (Characteristics) kisebb a szerepük, pedig van belőlük Jócskán. Két csoportra osztották őket. Az első csoportba tartozó Erő (Strength), Intelligencia (Intelligence), Gyorsaság (Agility) és Egészség (Health) nem szorul különösebb magyarázatra. Az Akarat (Will) megmutatja a fájdalomtűrési, koncentrálási képességet. A másodlagos Tulajdonságok a következők: a Karizma (Charisma), ami a külső megjelenést és a személyiséget jelzi. A Vezetőképesség (Leadership) a karakter természetes, veleszületett parancshozó és vezetőképessége. Az Ambíció (Motivation) abban különbözik az Akarattól, hogy míg az utóbbi a rövid távú cselekményeknél irányadó. Az előbbi a hosszú távú célok eléréséhez szükséges lelkierő nagysága. Minél nagyobb ez a Tulajdonság, annál konokabb, kitartóbb a karakter. Az utolsó Tulajdonság az Érzékelés (Perception), ami az érzékszervek minőségét és mások szavahihetőségét. érzelmeinek észlelését hivatott Jelezni. A Tulajdonságok (akár az AD&D-ben) 3-tól 18-Íg terjednek, de az elsődleges Tulajdonságok 3-tól 21-ig változhatnak. A Tulajdonságok kockadobással, vagy pontok szétosztásával, tudatosan határozhatóak meg.
A szakértelmek elsajátításának hét kategóriája van: Gyakorlallan (Unskilled), Kezdő (Novice), Képzett (Certified), Hivatásos (Professional), Kiváló (Expert), Mester (Master) és Nagymester (Grand Master). Új kategóriába lépéskor meg kell dobni az ún. Tanulás-dobást (Learning Roll, LR), ami egy ”százalékérték”, és a karakter Intelligencia és Ambíció Tulajdonság összegeinél tízzel kevesebb. Ha mindez megvan, Össze kell állítani a felszerelést és meg kell határozni a harci képességeket. A felszerelés egy személyi páncélból (a filmben szereplő katonák a legkönnyebb páncélt viselték, csak a Végső megoldás: Halál című film végén láthattuk, hogyan is néz ki a legjobb védelmet nyújtó nehéz páncél.), egy, vagy több fegyverből, töltényekből, rádióból, stb. áll. A harc körökre van osztva. Egy fázis alatt minden lény az Akciópontjainak (Combat Actions, CA) megfelelő dolgot cselekedhet. (Pl. egy fegyver újratöltése 8 CA-ba, egy gránát kibiztosítása és eldobása 4 CA-ba, kétméternyi út megtétele 1 CA-ba kerül. Szóval baromi geyszerű…) Az Akciópontok mennyisége az Intelligencia és a két harci szakértelem közül (Gun Combat, Lőfegyveres, és a Hand-hand, Közelharci) a jobbik szerint, táblázatból kikeresve tudható meg. A szakértelmek, mint már említettem hét kategóriára oszthatók. A siker meghatározásához tudni kell, hogy a feladat milyen nehézségi szintre sorolható be. Öt ilyen van: Nagyon Könnyű, Könnyű, Átlagos, Nehéz, és a Nagyon Nehéz. Minden szinthez tartozik egy Alap-esély. Az Alap-esély és az aktuális szakértelem-kategóriához rendelhető számérték összegét, vagy ennél kevesebbet kell dobni három hatoldalú kockával. Fontos, hogy mennyi az eltérés a megdobandó érték és a dobás között, mert a különbség az esetleges sebesülések kiszámításához nagy segítség lehet. Az ALIENS szakértelem rendszerének nagy előnye, hogy lehetőség nyílik kísérletet tenni, hogy sikerülhet-e az adott feladat. Ilyenkor csak egy kockával kell dobni, és ha az eredmény megfelelő (minél kisebb, annál jobb), a karakter dönthet úgy, hogy folytatja az akciót, de úgy is, hogy feladja. Ha például Hudson csak a Kezdő szintig (-4 módosító) sajátította el az Egyensúly szakértelmet, és egy húsz centiméter széles gerendán akar átszaladni, ami az adott körülmények között Könnyűnek minősül (13 az Alapesély), akkor 9-et, vagy ennél kevesebbet (13-4) kell dobnia ahhoz, sikerüljön. Hudson óvatosan tesz néhány lépést (dob egy kockával), de megremeg a lába (hatost dob), ezért inkább úgy dönt, hogy másfelé folytatja az útját. Az Általános szakértelmek Öt osztályba sorolhatók: az elsőbe csak a Lőfegyveres, a másodikba az Egyensúly és a Közelharci, a harmadikba a Mászás, a Felderítés és a Túlélés, a negyedikbe a Kémkedés és a Behatolás, az ötödikbe pedig a Diplomácia és a Tudatosság tartozik. Számos Másodlagos szakértelem (Support skill) létezik. Ide tartoznak a különféle karbantartási, javítási szakértelmek, és a berendezések használatához nélkülözhetetlen szakértelmek, de a navigáció és törvény-ismeret is. Meg kell még említeni a Specialisták szakértelmeit, melyek közül a Géppuska-kezelő (Vasquez és Drake) és a Pilóta (Ferro és Spunkmeyer) specialisták a filmben is szerepeltek. A Specialista szakértelmek valójában szakértelem csoportok. A Géppuska-kezelők a következő szakértelmek fejlesztésére kapnak lehetőséget: 2. osztályba tartozó összes szakértelem, A 3. osztályba tartozó összes szakértelem, Lőfegyveres harc, Gyalogosok fegyvereinek Javítása, Géppuska kezelése, Különleges fegyverek kezelése, és a Járművek fegyvereinek használata. A harc rendkívül igényesen, pontosan, logikusan kidolgozott, nagyon reális rendszer. A szabálykönyv kifejezetten ajánlja a hatszög-táblát, mert így sokkal jobban átlátható a szituáció. Ha egy Idegenre céloz a játékos, aki (ami) már majdnem letépi a karaktere fejét, fel kell készülnie jó néhány dobásra, és táblázatok halmaiban való keresgélésre. A következőkre lesz szükség: a karakter Lőfegyver szakértelem értékéből (Gun Combat SRM) és a Távolságból (Range) egy táblázattal kiszámítható a találat esélye. A Lőfegyver szakértelem értékbe beleszámít az is, hogy mennyi időt tölt el a célzással, és az opcionálisan választható módosítók is, tekintettel a célpont mozgási állapotára, helyzetére, védekezésére, méretére, stb. Ha sikerült eltalálni, akkor jön a következő táblázat, hogy kiderüljön, melyik testrészt sikerült eltalálni (Hit Location). Az, hogy egy lövés talált, még nem jelenti azt, hogy maximális roncsolódást sikerült elérni, dobni kell hívni egy tízoldalú kockával, módosítani kell a páncélzat egy másik táblázatból kikeresett értékével (Glancing Roll), és egyeztetni kell a használt fegyverhez rendelt sorral, hogy megtudjuk, milyen hatással volt ellenfelünkre. Ez az a táblázat, ahol a legjobban látszik a különbség egy pisztoly és egy géppuska között. Ha nem idegen életformák, hanem emberek, vagy humanoidok ellen folyik a harc, akad még egy kis keresgélnivaló: meg kell állapítani a seb súlyosságát és az okozott Fizikai sebzést (PD) is. A Játékmesternek (Game Master, GM) ezután ki kell dobnia, hogy az ellenfél harcképtelenné válik-e. A közelharc is hasonló elvek alapján működik, és hasonló mennyiségű táblázat használata szükséges. A jövőben nem csak a haditechnika, de az orvostudomány is hallatlan fejlődésnek indul. Az ellátástól és a sebek súlyosságától (PD) függ a felgyógyulási idő és a felgyógyulási esély. A harctól eltérően a gyógyulás nagyon egyszerű, bár - sajnos - nem túl gyors folyamat. Az emberek mindig is gyilkolták egymást, és valószínűleg nem lesz ez másként a 22. században sem. Az ALIENS harc-rendszere kiterjed a járművek közti harcra is. Ebben a rendszerben fázisok helyett fordulókban mérik az időt. (Egy forduló négy fázisnak megfelelő időt jelképez.) Széles választékban állnak rendelkezésre a pusztító erejű csodafegyverek, kezdve a szokásos lézer ágyútól a hagyományos, nagy kaliberű ágyúkon, energiát a fény sebességével átvivő szaggatókon keresztül a rakétakilövőkig. A járművek sérüléseit nem pontokban, hanem kategóriákban mérik. Hat fokozat létezik: Sértetlen, Felületi sérülés (Superficial), Könnyű sérülés (Minor, MIN), Komoly sérülés (Major, MAJ), Működésképtelen (Repair, REP), Megsemmisült (Destroyed). A szabálykönyv külön fejezetben írja le az ismert világokat, szektorokat, és a rajtuk található életformákat. A negyedik fejezet teljes egészében az Idegenekről szól. Megtudható belőle az életmódjuk, anyagcseréjük, céljaik, társadalmuk felépítése és a történetük. A készítők javára írható, hogy nem kezdtek áltudományos magyarázatokba, egyszerűen, közérthetően ismertetik a tényeket.
ÖSSZEGZÉS: Az ALIENS túlbonyolított, ám könnyen bővíthető szerepjáték rendszer. A szabályok bonyolultak, és a könyv rossz szerkesztése miatt sokat kell lapozgatni. Végig olyan érzésem volt a könyv használata közben, mintha az írók alig várták volna, hogy elkészüljenek a szabályok megfogalmazásával, és nehogy valamit elfelejtsenek, jegyzeteket írtak, amik benne maradtak a nyomdakész anyagban. Csak vérfanoknak ajánlanám, én továbbra is azon a véleményen vagyok, hogy ha Alien-eset akarunk játszani, akkor játszunk egy ismert és egyszerűbb rendszer szerint. Így még a Ragadozókat is bele lehet keverni a rittyóba.
|